top of page
Foto van schrijverLiesbeth Pauwels

Dagboek van een coach: July 2021

Voordat ik mijn wedstrijdervaring deel: wist je dat mijn online golfyoga en fitness videocursus een ZOMERDEAL heeft? Klik HIER en start vandaag.


Ik was aanwezig tijdens twee internationale toernooien: de Big Green Egg Open van de Ladies European Tour (LET) op de Rosendaelsche G&CC en de Dutch Junior Open op Toxandria. Beide prachtige zonnige dagen, fantastisch goed georganiseerd en zeer mooi onderhouden banen. Ik kan natuurlijk alleen spreken vanuit mijn observaties als coach.

Het plan was om de hele week tijdens de LET aanwezig te zijn in de bubbel samen met LPGA-speelster Sandra Gal. Uiteindelijk hebben we besloten om volledig te focussen op de LPGA in september. Er waren flights verkocht (mede dankzij de sponsoren) zodat jonge talenten mee konden doen tijdens het toernooi: de Players Experience. Enkele van mijn studenten waren daarvoor uitgenodigd. Dat was natuurlijk een super bijzondere ervaring want zij dromen van en trainen voor een carrière op de tour. Liefst de LPGA of PGA natuurlijk.



Ik had mijn studenten de opdracht gegeven om dit event als een grote leerervaring te zien. Ik heb ze vragen gesteld zoals: welke spelelementen maken hen sterk waardoor ze op de LET winnen en hoe zou jij die ook (meer) kunnen integreren, hoe reageren ze, welke vibe/energie hebben ze, waren ze communicatief heel erg vaardig en sociaal of juist meer op zichzelf gericht, inspireert het leven wat zij hebben, biedt het je motivatie, hoe zien hun routines eruit en uiteindelijk: wat zijn de belangrijkste lessen of inzichten die jij hieruit hebt gehaald? Welke acties kunnen we hieraan koppelen?



Voorbeeldrol


Ik observeerde mijn speelsters en zag ze moeiteloos in een voorbeeldrol stappen. Dat was op te merken aan hun lichaamstaal. Deze was open en positief. Ze hadden een super atletische uitstraling. Hun lichaam is topfit. Daarnaast was hun bewustzijn over de situatie (media & fans) aanwezig zonder dat het hen afleidde. Een sterk spel waarvan zelfs de spelers onder de indruk waren. En ja, hier geniet ik van als coach en mentor: de belichaming van sterke, open en veerkrachtige atleten.


Tijdens de DJO namen er meerdere van mijn studenten deel. Noa van Beek werd uiteindelijk runner-up na een spannende slotronde. Voor een van mijn andere golfers ontstond er een grote doorbraak. We hadden twee maanden daarvoor beslist om de wedstrijden on-hold te zetten. We besloten de focus te leggen om ongewenste zelf-saboterende patronen in body en mind helemaal los te koppelen en om te zetten. De DJO was zijn tweede toernooi na onze intensieve mentale training en de doorbraak gebeurde voor mijn ogen op hole 17. Dat raakt mij dan. Achteraf hebben we die transformatie uitvoerig besproken.



Vragen


Bij de green van hole achttien op Toxandria was er een mini-tribune gebouwd. Na de ronde was ik met enkele van mijn spelers daar gaan zitten voor een individuele performance sessie. Ik stel ze dan vragen, we oefenen met ademhalen, herhalen de belangrijke acties, reflecteren en ik stuur bij waar nodig. Ik heb genoten om op die tribune, met het ondergaande zonnetje te coachen. Maar niets brengt mij meer waardering, voldoening en de allergrootste inspiratie dan mijn studenten in de baan te zien spelen. Om daarna te horen dat ze zelf vooruitgang ervaren (in hun proces of resultaat), vragen of inzichten delen en vertellen dat ze plezier hebben gehad, zie ik als een cadeautje. En toch, verwacht ik ook niets anders, want ze zijn zo toegewijd én leergierig.



Na een wedstrijdevaluatie staan mijn notities weer helemaal vol om daarna acties op te pakken, te bespreken en soms ook fysieke trainingsprogramma’s aan te passen. Maar voordat ik daarmee aan de slag ga, wens ik eerst de authentieke ervaring van mijn golfers te horen. We evalueren onder andere dan hoe de integratie in de wedstrijd is geweest van de acties waar we aan werken op fysiek en mentaal vlak.



Veerkracht


Deze junioren hebben de gelegenheid om op jonge leeftijd in internationale wedstrijden te werken aan mentale veerkracht. Naast verbeteren van fysieke en mentale key performance indicators, hoop ik ze nog iets anders bij te brengen. Namelijk dat eigenwaarde niet afhangt van de prestatie. En dat tegenslagen (bijvoorbeeld niet kwalificeren of de cut missen) of fouten maken ook onderdeel is van het leven van een topsporter. Hoe je met deze situaties omgaat is wat je definieert. Mijn juniors leren om zich constructief te herpakken na een tegenslag of emotionele rollercoaster. Ze leren hun emoties te reguleren. Ze weten hoe ze terug naar rust, vertrouwen en focus kunnen komen. We bespreken ook hoe ze hun lichaam het allerbeste kunnen ondersteunen tijdens het drukke wedstrijdseizoen.



Ik ga met veel enthousiasme naar wedstrijden om mijn studenten te observeren en te ondersteunen. Het tweede doel is om te scouten. Dit alles is voor mij een moeiteloos proces waar ik veel plezier in ervaar. Ik ben me bewust van mijn rol als coach en eis van mezelf een voorbeeldfunctie in gedrag en communicatie (taal en lichaamshouding). Ik ben dan volledig aanwezig in het moment. Toch is dat niet altijd zo geweest. Er was zeker een fase waarin ik onzekerheid voelde en vooral bezig was met wat anderen van mij zouden vinden.


Ter afsluiting wil ik alleen nog kwijt hoe trots ik ben op al mijn studenten (jong en oud) en kijk ik uit naar al het moois wat de rest van het jaar nog gaat brengen.



Dit artikel is gepubliceerd in en is in samenwerking met Nationaal Golfmagazine.

15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page